Τρίτη 14 Σεπτεμβρίου 2021

Αεροδρομιο στην Β. Ευβοια-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣ Κο ΜΠΕΝΟ ΓΙΑ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ Β. ΕΥΒΟΙΑΣ

Προς:

Επικεφαλή Επιτροπής

Ανασυγκρότηση Β. Εύβοιας

Σταύρο  Μπένο

 

ΘΕΜΑ:  ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ Β. ΕΥΒΟΙΑΣ

 Η βόρεια Εύβοια θεωρούμε  (δεν υπάρχει θεσμοθετημένο πλαίσιο με το συγκεκριμένο όρο) ότι περιλαμβάνει τους δήμους Ιστιαίας Αιδηψού και Λίμνης Μαντουδίου και Αγίας Άννας, διότι διαχωρίζονται από την υπόλοιπη Εύβοια με τον ορεινό όγκο στον Άγιο (Όρος Καντήλι).  Την οικονομική κατάσταση των πολιτών σε αυτούς τους δύο δήμους σε καμιά περίπτωση δεν θα την χαρακτηρίζαμε εύρωστη. Αυτό αποδεικνύεται από το δημογραφικό πρόβλημα ιδιαίτερα του δήμου Λίμνης Μαντουδίου και Αγίας Άννας (μέσα σε μια εικοσαετία μείωση  23,2% του πληθυσμού).  

 

ΑΠΟΓΡΑΦΗ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ

ΑΝΑ ΕΤΟΣ

 

Μόνιμοι Κάτοικοι

 

 

Δήμος Λίμνης Μαντουδίου και Αγίας Άννας

 

 

Δήμος Αιδηψού

 Ιστιαίας

 

1991

 

15.681

 

22.766

 

2001

 

13.673

 

22.132

 

2011

 

12.045

 

21.083

 

2021

 

Αναμένεται ακόμη μεγαλύτερη μείωση λόγω της οικονομικής κρίσης και της έλλειψης επενδύσεων

                     Η δύνη οικονομική κατάσταση αποδεικνύεται και από τα πολύ υψηλά ποσοστά ανεργίας, καθώς και από τα στατιστικά στοιχεία για το κατά κεφαλήν ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, το οποίο για την Εύβοια είναι 13.595 ευρώ, ενώ ο μέσος όρος της Ελλάδας είναι 16.745 ευρώ. Επιπρόσθετα οι οικονομικοί δείκτες της Εύβοιας δεν αποτυπώνονται ισομερώς σε όλο το νησί, διότι στην ευρύτερη περιοχή της Χαλκίδας υπάρχει μεγαλύτερη ανάπτυξη, εξαιτίας των πολλών βιομηχανικών μονάδων (ΒΙ.ΠΕ Οινοφύτων), άρα το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στη Β. Εύβοια είναι σίγουρα πολύ μικρότερο από τις 13.595 ευρώ.  

 

 

 

ΚΑΤΑ ΚΕΦΑΛΗΝ ΑΕΠ

το 2018

Μέσος Όρος ΕΛΛΑΔΑΣ

16.745 ευρώ

ΣΤΕΡΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

15.030 ευρώ

ΕΥΒΟΙΑ

13.595 ευρώ


Κύρια αιτία της δημογραφικής ερήμωσης είναι τα πολύ υψηλά ποσοστά ανεργίας που οφείλονται στους ακόλουθους λόγους:

- Στο κλείσιμο των μεταλλείων «Σκαλιστήρι» (FI.M.I.S.CO.). Η εταιρεία είχε την έδρα της στο Μαντούδι, το 1983 την πήρε το κράτος και την κατάντησε ζημιογόνα με αποτέλεσμα την εκκαθάρισή της το 1992. Στην εταιρεία εργάζονταν 3.500 άτομα  από την περιοχή της Β. Εύβοιας, οπότε με το κλείσιμό της, επήλθε οικονομικός μαρασμός με ραγδαία αύξηση της ανεργίας. Έκτοτε δεν δραστηριοποιείται επιχείρηση στην περιοχή που να παρέχει εκατοντάδες θέσεις εργασίας.

400 εκατομμύρια το μήνα πλήρωνε η εταιρεία μόνο σε μισθούς

-  Στη συνεχόμενη πτώση της τουριστικής κίνησης από το 2010 και μετά. Δυστυχώς η Β. Εύβοια βασίστηκε αποκλειστικά (επειδή δεν διαθέτει αεροδρόμιο) σε Έλληνες τουρίστες οι οποίοι λόγω της οικονομικής κρίσης περιόρισαν τις διακοπές τους.  

-  Στην παρατεταμένη κρίση των επαγγελμάτων της «οικοδομής» λόγω έλλειψης νέων κατασκευών.

-  Στην απουσία οργάνωσης/ προώθησης μονάδων τυποποίησης των τοπικών προϊόντων εκτός από μικρές εξαιρέσεις.

- Στην έλλειψη δημόσιων φορέων που παρέχουν μόνιμες θέσεις εργασίας (νοσοκομείο, στρατόπεδο, ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα) και βελτιώνουν την οικονομία ενός τόπου.

Η ανωτέρω δυσμενή κατάσταση επιβαρύνεται και από την οδική απομόνωση. Ο μοναδικός δρόμος για την μετάβαση στην Β. Εύβοια διέρχεται από το Όρος Κανδήλι, όπου οι πολύ κλειστές και απότομες στροφές είναι αναρίθμητες. Οι πολλαπλές στροφές που πρέπει να διέλθουν όσοι κατευθύνονται στην Β. Εύβοια, αποτυπώνονται στον κάτωθι χάρτη, ενώ τα αυτοκινητιστικά δυστυχήματα στον συγκεκριμένο δρόμο καλύτερα να μην τα θυμηθούμε. Επίσης το συγκεκριμένο οδικό τμήμα βρίσκεται σε πολύ μεγάλο υψόμετρο και λόγω των χιονοπτώσεων κλείνει συχνά τους χειμερινούς μήνες, υποχρεώνοντας τους κατοίκους να κάνουν δεκάδες επιπλέον χιλιόμετρα και να χρησιμοποιούν το πορθμείο της Αιδηψού (εάν δεν έχει κλείσει εξαιτίας ισχυρών ανέμων).   


Τέλος η κατάσταση επιδεινώνεται και από την έλλειψη γενικού νοσοκομείου στην περιοχή. Άραγε πόσες κωμοπόλεις στην ηπειρωτική  Ελλάδα απέχουν πάνω από 2 ώρες από Νοσοκομείο.  Χαρακτηριστικό της παραμέλησης της Εύβοιας τις προηγούμενες δεκαετίες είναι ότι μόλις το 2016 αναγνωρίζεται νομοθετικά ως νησί και συμπεριλαμβάνεται στην Εθνική Θαλάσσια Πολιτική!!!  

Αυτή ήταν η ζοφερή κατάσταση στην Βόρειας Εύβοιας μέχρι και τον Ιούλιο του 2021. Η τεράστια οικολογική καταστροφή των δασών της Β. Εύβοιας το φετινό καλοκαίρι, μια από τις μεγαλύτερης της σύγχρονης ιστορίας της Ελλάδος, αναμένεται να ολοκληρώσει την οικονομική κατάρρευση, ενώ διατρέχεται πολύ μεγάλος κίνδυνος επιτάχυνσης της δημογραφική ερημοποίηση της περιοχής. Επομένως το έργο σας Κε Μπένο είναι  πάρα πολύ δύσκολο και για αυτό το λόγο έκρινα ότι ίσως θα μπορούσα να συμβάλω, καταθέτοντας ορισμένες προτάσεις κυρίως στα θέματα τουρισμού. Η ανασυγκρότηση της Β. Εύβοιας από την στιγμή που δεν υπάρχει βαριά βιομηχανία πρέπει να στηριχτεί πάνω σε δυο άξονες στον τουρισμό και στον πρωτογενή τομέα συμπεριλαμβάνοντας παραγωγή σε ξυλεία, μελισσοκομεία, οινοποιεία, ξηρά σύκα, βρώσιμες ελιές, λάδι, μήλα, κεράσια, αλιεία καθώς και στην μεταποίηση και τυποποίησή τους.  

Τουρισμός

H Βόρεια Εύβοια «διαιρείται» σε δυο τουριστικές περιοχές, την Αιδηψό και όλα τα υπόλοιπα παραθαλάσσια χωριά (Λίμνη, Αγία Άννα, Βασιλικά, Ελληνικά, Πευκί, Ροβιές, Λιχάδα, Πήλι, Νέος Πύργος κ.αλ.). Ο Τουρισμός στα Λουτρά Αιδηψού λόγω των ιαματικών πηγών, έκανε τα πρώτα δειλά βήματα από τις αρχές του 20ου  αιώνα, έπειτα την δεκαετία του 50 άρχισε να οργανώνεται, ενώ παρουσίασε αλματώδη αύξηση τις δεκαετίες του 80 και του 90, σε αυτό συνέβαλε καταλυτικά η αθρόα χορήγηση θεραπευτικών κουπονιών, καθώς και η ολοκλήρωση του Υδροθεραπευτηρίου του ΕΟΤ.  Η υπόλοιπη Β. Εύβοια άρχισε να δραστηριοποιείται στον κλάδο του τουρισμού την δεκαετία του 80 στηριζόμενη κυρίως στην πλούσια βλάστηση στην τεράστια  ακτογραμμή και στην κοντινή απόσταση (συγκριτικά με την υπόλοιπη νησιωτική επικράτεια) από την Αθήνα. Όπως είναι εύκολα κατανοητό η σημερινή μείωση του τουρισμού και στις δυο παραπάνω περιοχές, οφείλεται στο ότι ολόκληρη η Βόρεια Εύβοια είναι εξαρτημένη αποκλειστικά στους έλληνες τουρίστες, οι οποίοι λόγω  της οικονομικής κρίσης, περιόρισαν στο ελάχιστο τις διακοπές τους. Το 2019 ενώ ήταν χρονιά κορύφωσης για τον τουρισμό και σε όλη την χώρα ολοκληρώνονταν τουριστικές επενδύσεις, η Β. Εύβοια εξακολουθούσε να ακολουθεί αντίστροφη πορεία με πολλαπλά λουκέτα τουριστικών επιχειρήσεων (διαπιστώνεται πολύ εύκολα από τα πωλητήρια ξενοδοχειακών μονάδων στα μεσιτικά γραφεία). Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι ότι η τελευταία μεγάλη τουριστική επένδυση, ήταν η αναπαλαίωση και επαναλειτουργία του ΘΕΡΜΑΙ ΣΥΛΛΑ στην Αιδηψό το 1996!

Εύλογα διερωτάται κανείς γιατί η Β. Εύβοια  παρουσιάζει τέτοια εσωστρέφεια και είναι αποκομμένη από την ξένες αγορές;

Η απάντηση είναι καταφανέστατη και προφανής: γιατί δεν έχει περιφερειακό Αεροδρόμιο όπως έχουν όλα τα τουριστικά μέρη στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα το κόστος πρόσβασης από το εξωτερικό να είναι δυσβάσταχτο. Δικαιολογείται όμως η κατασκευή Α/Δ στην Βόρεια Εύβοια, αυτή η αναβάθμιση των υποδομών για την περιοχή είναι ανταποδοτική, θα γίνει απόσβεση του έργου, υπάρχουν παραδείγματα από άλλες περιοχές;

ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΕΥΒΟΙΑΣ

Η Εύβοια είναι το δεύτερο νησί σε έκταση στην Ελλάδα και το έκτο στην Μεσόγειο, παρόλα αυτά δεν διαθέτει Α/Δ με το πρόσχημα ότι έχει οδική πρόσβαση από την γέφυρα της Χαλκίδας, μία γέφυρα που απέχει 2 ώρες και 40 λεπτά από το χωριό Άγιος Γεώργιος Λιχάδος και 2 ώρες και 15 λεπτά από το κέντρο της Β. Εύβοιας την Ιστιαία. Η κατασκευή ενός Α/Δ για παράδειγμα στον κάμπο της Ιστιαίας θα εξυπηρετούσε όλες τις τουριστικές περιοχές μιας τεράστιας «περιμετρικής» ακτογραμμής 200 χλμ από Λιμνιώνα, Βλαχιά, Πήλι, Αγία Άννα, Ελληνικά, Βασιλικά Αγριοβοτάνι, Γούβες, Πευκί, Πύργος, Ωρεοί,  Λιχάδα,  Αγιος Γεώργιος, Αιδηψός, Ροβιές,  Χρόνια έως και τη Λίμνη (παράκτιοι οικισμοί) καθώς και τα νησιά Σκόπελος και Αλόννησος.

Η Βόρεια Εύβοια είναι έτοιμη να υποδεχθεί εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες, διότι διαθέτει περί τα 120 ξενοδοχεία ,630 επιχειρήσεις Ενοικιαζομένων Δωματίων, 2 κάμπινγκ  ενώ υπάρχουν και εκατοντάδες εξοχικές κατοικίες διαθέσιμες μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης (airbnb). Όλες οι ανωτέρω επιχειρήσεις είχαν πριν από τις καταστροφικές πυρκαγιές περιορισμένη πληρότητα και ιδιαίτερα μικρή τουριστική περίοδο.

Η Εύβοια έχει μοναδική υποδομή σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια, μάλιστα σύμφωνα με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος, είναι το έβδομο νησί στην Ελλάδα μετά από Κρήτη, Ρόδο, Σαντορίνη, Κέρκυρα, Κω και Ζάκυνθο σε αριθμό ξενοδοχείων, διαθέτοντας 228 ξενοδοχεία το 2020 (το 60% βρίσκεται στην Βόρεια Εύβοια). Επομένως ένα Α/Δ στην περιοχή θα είχε εξασφαλισμένες εκατοντάδες μισθωμένες πτήσεις (charter) και θα επέφερε έσοδα όχι μόνο στην περιοχή αλλά και στον εθνικό προϋπολογισμό. Ο αερολιμένας της Σκιάθου το 2018, είχε 183 χιλιάδες αφίξεις επιβατών από το εξωτερικό με το νησί της Σκιάθου να έχει συνολικά λιγότερες κλίνες από αυτές της Βόρειας Εύβοιας, επομένως και σε ένα Α/Δ στην περιοχή μας  θα αναμέναμε ανάλογη κίνηση

ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΣΚΙΑΘΟΥ

Η κατασκευή αερολιμένα θα «απογείωνε» τουριστικά την περιοχή, θα πυροδοτούσε νέες επενδύσεις στον κλάδο των κατασκευών και φυσικά θα δρούσε καταλυτικά στην αύξηση της απασχόλησης (θα προσέδιδε περί τις 2.000 κυρίως έμμεσες θέσεις εργασίας). Επιπρόσθετα πολύ θετικά θα επιδρούσε και στον αγροτικό τομέα τόσο με την αύξηση της κατανάλωσης όσο και με την προβολή των τοπικών μας προϊόντων σε ξένες αγορές. Επιπλέον όλα τα ακίνητα θα επανακτούσαν την αξία που είχαν πριν τις καταστροφικές πυρκαγιές  (αύξηση της αξίας ολων των ακινήτων κατά 25%). Στον παρακάτω χάρτη από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας διακρίνουμε τα 39 Α/Δ ανά την Ελλάδα. 


Η Κρήτη διαθέτει τρία και πρόκειται να κατασκευαστεί νέο στο Καστέλι, η Πελοπόννησος επίσης τρία και σχεδόν όλα τα νησιά του Αιγαίου και του Ιουνίου από ένα, τελευταίο κατασκευάστηκε το Α/Δ της Καλύμνου. Από την απεικόνιση των Α/Δ εύκολα διακρίνουμε ότι έχει καλυφθεί όλη η Ελλάδα εκτός από την Εύβοια.

Η κατασκευή ενός περιφερειακού Α/Δ παρόμοιο με αυτό της Σκιάθου ή της Μήλου, δεν είναι κάποιο φαραωνικό σχέδιο, είναι ένα εφικτό έργο με διαχειρήσιμο προϋπολογισμό σκεφτείτε ότι στα περιφερειακά Α/Δ το τακτικό προσωπικό της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (μισθολογικό κόστος) ισοδυναμεί με το προσωπικό ενός Κ.Ε.Π.. Ο προϋπολογισμός κατασκευής κυμαίνεται στα 10 - 15 εκ. ευρώ  (σύμφωνα με εργασίες από το Ε.Μ.Π.) ποσοστό του οποίου ίσως θα μπορούσε να καλυφθεί από ευρωπαϊκή χρηματοδότηση (Ταμείο Ανάκαμψης) ή με Σ.Δ.Ι.Τ. (σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα). Προσωπικά πιστεύω πως εάν κάποιος εκ των δυο δήμων της Β. Εύβοιας παραχωρούσε έκταση για αεροδιάδρομο 2 χλμ  (συνήθως αποτελεί το 70% του συνολικού κόστους) τότε σίγουρα θα βρισκόταν επενδυτής ο οποίος θα αναλάμβανε την κατασκευή του εξολοκλήρου, σε αντάλλαγμα με την εμπορική εκμετάλλευση του για κάποια χρόνια.

Το κόστος κατασκευής σε καμιά περίπτωση δεν είναι απαγορευτικό, εάν σκεφτούμε την όλη ανάπτυξη που θα επιφέρει και τις έμμεσες θέσεις εργασίας που θα δημιουργήσει. Τα χρήματα που πρόκειται να δαπανηθούν για την προβολή της Εύβοιας μόνο για το 2022 είναι 2 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή το κόστος προβολής μιας πενταετίας θα ισοδυναμούσε με το κόστος κατασκευής ενός Α/Δ!! Άλλωστε τι να την κάνεις την διαφήμιση, εάν δεν έχεις εξασφαλίσει τρόπο/ υποδομές προσέλευσης τουριστών; Επιπρόσθετα για την μείωση του λειτουργικού κόστους το Α/Δ θα μπορούσε να παραμένει κλειστό τους χειμερινούς μήνες.


ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΜΗΛΟΥ

Ένα Α/Δ στην Β. Εύβοια θα γινόταν και πύλη εισόδου από το εξωτερικό προς τα νησιά της Σκοπέλου και της Αλοννήσου μέσω του λιμανιού του Μαντουδίου στο Κυμάσι. Επίσης θα μπορούσαν να μετασταθμεύουν εναέρια μέσα για την άμεση κατάσβεση πυρκαγιών (εάν υπήρχαν θα είχε αποφευχθεί η καταστροφή του 1/3 των δασών της Εύβοιας το φετινό καλοκαίρι). Επιπρόσθετα θα ήταν δυνατή και η παραμονή ενός Ε/Π του ΕΚΑΒ από την στιγμή που δεν υπάρχει Νοσοκομείο στην ευρύτερη περιοχή.

Δυστυχώς το Α/Δ της Νέας Αγχιάλου δεν μπορεί να καλύψει την περιοχή μας, λόγο του μεγάλου κόστους και χρόνου μετακίνησης από τον Νέα Αγχίαλο (Βόλο) στην Ιστιαία. Το Α/Δ της Αγχιάλου μπορεί να αποτελέσει μόνο ενδιάμεση λύση μέχρι την κατασκευή νέου στην Εύβοια. Επίσης η κατασκευή υδατοδρομίου  στην Αιδηψό είναι προς την σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν θα έλυνε το πρόβλημα διότι θα εξυπηρετούσε πτήσεις εσωτερικού και επομένως δεν θα διευκόλυνε την άφιξη επισκεπτών από το εξωτερικό! Πρέπει επιτέλους και η Βόρεια Εύβοια να αποκτήσει υποδομές ώστε να υποδεχτεί εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες όπως γίνεται και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Τέλος εάν συνδυαζόταν και με την βελτίωση του δρόμου στην περιοχή του Παγώντα/ Άγιος τότε θα κάλυπτε και την περιοχή της Χαλκίδας (πόλη 100.000 κατοίκων). 

Για την ανάπτυξη του τουρισμού απαιτείται ποιοτική αναβάθμιση και θεματική διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος συμπεριλαμβάνοντας θαλάσσιο τουρισμό, ιαματικό/ ευεξίας, πολιτισμικό καθώς και θρησκευτικό. Ειδικό βάρος στην τουριστική αναμόρφωση κατέχει η κατασκευή αεροδρομίου διότι εάν δεν εξασφαλιστεί η εύκολη, γρήγορη και η οικονομική πρόσβαση από χώρες του εξωτερικού, όλα τα υπόλοιπα είναι άσκοπα!

Θαλάσσιος Τουρισμός

Η Εύβοια σύμφωνα με το National Geografic είναι μέσα στους 10 καλύτερους προορισμούς στον κόσμο για ιστιοπλοΐα. Συγκριτικό πλεονέκτημα της Β. Εύβοιας για θαλάσσιο τουρισμό είναι ότι βρίσκεται πολύ κοντά στις Σποράδες (Σκιάθο, Σκόπελο, Αλόννησο, Κυρά Παναγιά, Περιστέρα, Γιούρα, Σκαντζούρα και την Σκύρο) με ιδανικές κλιματολογικές συνθήκες: χαμηλό κυματισμό και μικρή ένταση ανέμων για σχεδόν όλο το χρόνο. Μία μαρίνα (τουριστικός λιμένας) στο βορειοανατολικό τμήμα της Εύβοιας θα ήταν κατά 56χλμ (30νμ) πλησιέστερα στην Σκιάθο σε σχέση με την μαρίνα του Βόλου. Αυτό το πλεονέκτημα φυσικά δεν έχει αξιοποιηθεί σχεδόν καθόλου (μόνο στο Λιμένα των Ωραίων υπάρχει δυνατότητα ελλιμενισμού ιστιοπλοϊκών σκαφών με στοιχειώδεις παροχές). 

Είναι εύκολα διακριτό ότι ένα λιμάνι (μαρίνα) στη ΒΑ Εύβοια θα ήταν πλησιέστερα στις Σποράδες σε σχέση με το Λιμάνι του Βόλου

Προτείνω την εξέταση βιωσιμότητας κατασκευής τουριστικού λιμένα (Μαρίνα Β. Εύβοιας) με την μέθοδο Σ.Δ.Ι.Τ. τουλάχιστον 500 θέσεων σκαφών σε κατάλληλο σημείο στην Β. Εύβοια και όσο γίνεται πλησιέστερα στις Σποράδες. Η ανωτέρω κίνηση θα προσδώσει νέες θέσεις εργασίας, ενώ θα μπορούσε να συνδυαστεί και με μια εγκατάσταση συντήρησης σκαφών. Το νησιωτικό σύμπλεγμα των Σποράδων σε συνδυασμό με την Β. Εύβοια (λιμένες Λιμνης, Αιδηψού, Ηλίων, Πευκί, Κυμάσι, Αγιος Γεώργιος) την Σκύρο, την Μαγνησία (Βόλος, Πήλιο) και τις ιδανικές κλιματολογικές συνθήκες είναι ένας μοναδικός ιστιοπλοϊκός «παράδεισος» που μένει αναξιοποίητος. Επιτυχημένο άνοιγμα στο θαλάσσιο τουρισμό φυσικά σε πολύ μεγαλύτερη έκταση έχει κάνει η Κροατία στις Δαλματικές ακτές.

ΜΑΡΙΝΑ ΛΕΡΟΥ

ΘΕΡΜΑΛΙΣΜΟΣ 

Το μεγαλύτερο όπλο της Βόρειας Εύβοιας, το οποίο παραμένει παροπλισμένο, είναι το υδροθεραπευτήριό του ΕΟΤ (έχει παραχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ και αναμένεται η ιδιωτικοποίησή του). Το συγκρότημα των ιαματικών πηγών της Αιδηψού κάλλιστα μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης, μετατρέποντας την Αιδηψό σε Πανευρωπαϊκό Κέντρο Θερμαλισμού. Ο στόχος του δήμου Ιστιαίας Αιδηψού και του ΤΑΙΠΕΔ πρέπει να είναι η εύρεση ενός αξιόπιστου επενδυτή για την δημιουργία θεματικού πάρκου ιαματικών πηγών, το οποίο θα περιλαμβάνει ένα ανακαινισμένο και εκσυγχρονισμένο υδροθεραπευτήριο, συνεδριακούς και εκθεσιακούς χώρους, ξενοδοχείο, οργανωμένη παραλία, καθώς και υπό προϋποθέσεις μικρό καζίνο με τουριστική μαρίνα.


Η παραχώρηση των ιαματικών πηγών σε κατάλληλο επενδυτή θα πρέπει να έχει ως προϋπόθεση την δέσμευση επένδυσης τουλάχιστον 5 έως 10 εκατομμυρίων ευρώ. Το θεματικό πάρκο θα μπορούσε να συγκροτείται κτιριακά, από το παλαιό υδροθεραπευτήριο και κομψοτέχνημα του αρχιτέκτονα Έρνεστ Τσίλλερ, το νεότερο και μεγαλύτερης δόμησης  υδροθεραπευτήριο του ΕΟΤ, το παραλιακό κομμάτι, το παλαιό ξενοδοχείο ΚΑΣΤΑΛΙΑ, καθώς και έτερα δημοτικά κτίσματα παρόμοιας αρχιτεκτονικής που βρίσκονται πλησίον των πηγών.


Το παλαιό νεοκλασικό των Αγίων Αναργύρων και το νεότερο Υδροθεραπευτήριο ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ και είναι προς αξιοποίηση. Μάλιστα η αξιοποίηση του ακινήτου προβλέπεται να πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του Ν. 3986/2011 με την εκπόνηση μελέτης ΕΣΧΑΔΑ που θα προβλέπει την ανακαίνιση και επέκταση του νέου Υδροθεραπευτηρίου με σκοπό τη ανάπτυξη συμπληρωματικών εκμεταλλεύσεων και την ανακαίνιση του παλαιού Υδροθεραπευτηρίου σε συνδυασμό, ενδεχόμενα, και με την ανέγερση ξενοδοχειακής μονάδας 5*. Η κατασκευή Α/Δ στην περιοχή θα δώσει τεράστια αξία στο ακίνητο των ιαματικών πηγών, δηλαδή τα έξοδα κατασκευής του Α/Δ μπορεί να καλυφθούν από την υπεραξία ενός μόνο ακινήτου.

Επιπλέον για τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος της Αιδηψού επιβάλλεται η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου με πεζοδρομήσεις, ποδηλατοδρόμους (ιδανικός τόπος για ποδήλατα – επίπεδη μορφολογία με μεγάλο παραλιακό τμήμα). Τέλος εάν δεν υπάρχει η δυνατότητα αναπαλαίωσης των εγκαταλελειμμένων νεοκλασικών κτισμάτων τα οποία διατηρούν των χαρακτήρα μιας άλλης εποχής, σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να κατεδαφιστούν. Προτείνεται μάλιστα η επιδίωξη μέγιστου ποσοστού επιδότησης για αναπαλαίωση των παραδοσιακών κτισμάτων της Αιδηψού.  

ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες του διαγωνισμού για την "Παράκαμψη Χαλκίδας και Παράκαμψη Ψαχνών", με στόχο η δημοπράτηση του να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους. Επομένως το συγκεκριμένο έργο φαίνεται πως έχει δρομολογηθεί και τα επόμενα χρόνια να υλοποιηθεί.

 

Δυστυχώς ως προς το έργο κατασκευής σήραγγας τριών χιλιομέτρων στο ορεινό όγκο του Κανδηλίου (Άγιος) δεν υπάρχει κάποια εξέλιξη. Αυτό το έργο είναι ιδιαίτερης σημασίας για όλη την Β. Εύβοια διότι θα βελτιωθεί η οδική ασφάλεια, θα ελαχιστοποιηθεί ο χρόνος μετάβασης προς την Χαλκίδα και θα αποφευχθεί το τμήμα του δρόμου που συνήθως κλείνει κατά τους χειμερινούς μήνες. Η αξία της βελτίωσης της διαδρομής από Προκόπι μέχρι Ψαχνά είναι τεράστιας αξίας διότι γίνεται ασφαλέστερη και ταχύτερη η μετάβαση στην έδρα του νομού (νοσοκομεία, ειρηνοδικείο, νομαρχία, πολεοδομία).

 

ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ΤΟΜΕΑ

Βραχυπρόθεσμα πρέπει να βρεθεί μια λύση για το προσωπικό που εργαζόταν στο δάσος το οποίο πλέον δεν υπάρχει. Ρυτινοκαλλιεργητές, υλοτόμοι, κτηνοτρόφοι, μελισσοκόμοι  για τα επόμενα 10-15 χρόνια πρέπει να απασχοληθούν μέσα στο δάσος σε διάφορες εργασίες που θα απαιτηθούν για την προστασία και αξιοποίηση του, σε συντονισμό με το δασαρχείο και το Υπουργείου Περιβάλλοντος. Το δάσος μετά από 3 με 4 χρόνια θα αρχίσει να αναγεννάται και σε καμιά περίπτωση δεν θα πρέπει να έχει την ίδια τύχη.  Επομένως απαιτείται προσωπικό σε μόνιμη βάση για την δημιουργία και συντήρηση των αντιπυρικών ζωνών, τις αραιώσεις, την τεχνητή αναδάσωση καθώς και για την δασοφύλαξη, δασοπροστασία και την καταστολή των πυρκαγιών.Επιπρόσθετα μακροπρόθεσμα θα πρέπει να δοθούν επιδοτήσεις σε υψηλό ποσοστό ώστε να κατασκευαστούν μεγάλες μονάδες εμπορίας και επεξεργασίας ξυλείας.

Στήριξη αγροτών για καλλιέργειες προϊόντων που ευδοκιμούν στην περιοχή όπως τα ξηρά σύκα, αμπελώνες (οινοποιία) λάδι, ελιές, μήλα, κεράσια. Υποστήριξη/ παρακίνηση των επαγγελματιών αγροτών για την δημιουργία θερμοκηπίων και μονάδων επεξεργασίας και τυποποίησης αγροτικών προϊόντων όπως ο συνεταιρισμός Ροβιών. Βασικός άξονας για την ανάπτυξη της γεωργίας είναι η αύξηση της παραγωγής των αγροτικών προϊόντων. Άρα θα πρέπει να δοθούν κίνητρα για νέους αγρότες καθώς και για αύξηση παραγωγής. Δεν δικαιολογείται να μην υπάρχει μονάδα τυποποίησης λαδιού στην Β. Εύβοια και όλο το λάδι να πουλιέται χύμα σε «μπετόνια». 

 

ΕΝΑΡΞΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΝΑΣΚΑΦΩΝ ΣΤΙΣ ΡΟΒΙΕΣ

Η πόλη των Ροβιών ήταν γνωστή κατά τον Στράβωνα για το Μαντείο του Σελινούντιου Απόλλωνα. Από το 2004 υπάρχει αρχαιολογική μελέτη με την θέση του Μαντείου η οποία δημοσιεύτηκε και κατέχεται από το Αρχείο Ευβοϊκών Μελετών. Δυστυχώς από τότε καμιά εξέλιξη, τόσο δύσκολο είναι κάποια από τα Αρχαιολογικά Πανεπιστήμιά μας να οργανώσουν διδακτορικά πάνω στο Μαντείο σε περίπτωση που η αρχαιολογική υπηρεσία Ευβοίας δεν μπορεί να ανταπεξέλθει λόγω χρόνου, χρηματοδότησης ή διαθέσιμου προσωπικού.  

 

ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΛΙΜΝΗΣ/ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΣ ΟΙΚΙΣΜΟΣ

Η Λίμνη λόγω της αμφιθεατρικότητά της, των αμέτρητων νεοκλασικών αρχοντικών και του νησιωτικού οικιστικού χαρακτήρα της, είναι ο ομορφότερος και ο πιο γραφικός οικισμός της Εύβοιας και ένας από τους ομορφότερους ολόκληρης της Ελλάδας. Επιπροσθέτως, η Λίμνη φημίζεται για την προκυμαία της με τα γραφικά μαγαζάκια, για τα δαιδαλώδη λευκά σοκάκια, αλλά και για τα παραδοσιακά πολύχρωμα σπίτια με τις κεραμοσκεπές. Παράδοξο είναι, γιατί αυτός ο οικισμός που ουσιαστικά είναι παραδοσιακός και τηρεί όλες τις προδιαγραφές δεν γίνεται και επίσημα «παραδοσιακός οικισμός» ώστε να προστατευτεί, να διατηρηθεί και να αποτελέσει πόλο έλξης από όλη την Ευρώπη.

ΣΠΗΛΑΙΟ ΗΛΙΩΝ

Σπηλαιογράφηση και εξέταση δυνατότητας αξιοποίησης/ επισκεψιμότητας του Σπηλαίου Ηλίων, ενός σπηλαίου που το μεγαλύτερο μέρος των κατοίκων δεν γνωρίζουν ότι υπάρχει!!





Σπήλαιο στα Ηλια

 

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας με την επένδυση στο Costa Navarino αποτέλεσαν τις δυο κορωνίδες στην αναμόρφωση όλης της περιοχής. Εάν δεν υπήρχε το Α/Δ της Καλαμάτας με αυτή την αλματώδη αύξηση αφίξεων, ποτέ δεν θα είχε ολοκληρωθεί το αναπτυξιακό θαύμα της Καλαμάτας. 

ΕΤΗ

Α/ΦΗ

ΕΠΙΒΑΤΕΣ

 

ΑΦ.+ ΑΝ.

ΑΦΙΞΕΙΣ

ΑΝΑΧΩΡ.

1994

491

28.654

29.285

2002

626

43.383

43.398

2010

704

33.144

33.338

2013

1.221

57.947

59.736

2018

2.368

126.162

128.256


Αφίξεις ξένων επιβατών στο Α/Δ Καλαμάτας

   Αντίστοιχα και στην Β. Εύβοια εάν δεν κατασκευαστεί Α/Δ δεν θα ακολουθήσουν μεγάλες τουριστικές επενδύσεις (δεν επαρκεί ο εσωτερικός τουρισμός). Μόνο εάν εξασφαλιστεί τρόπος προσέλευσης τουριστών από το εξωτερικό η Β. Εύβοια θα μετατραπεί από «ΣΤΑΘΜΟ» σε «ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ».

Δυστυχώς, η Β. Εύβοια ήταν παραμελημένη και την κρίσιμη στιγμή δεν προστατεύτηκε ο φυσικός της πλούτος, γι αυτό η πολιτεία έχει υποχρέωση να επανορθώσει με γενναία αναπτυξιακά έργα με σπουδαιότερο την κατασκευή Α/Δ. Εν κατακλείδι εάν αποφασιστεί από την νεοσύστατη επιτροπή, ότι η ανασυγκρότηση της Β. Εύβοιας θα έχει ως κορυφαίο πυλώνα τον τουρισμό, τότε είναι προαπαιτούμενο η δημιουργία ενός περιφερειακού Α/Δ, ώστε να εξασφαλιστεί απευθείας αεροπορική πρόσβαση τουριστών από το εξωτερικό, διαφορετικά όση διαφήμιση και εάν γίνει, η Β. Εύβοια θα εξαρτάται αποκλειστικά στους Έλληνες  τουρίστες χωρίς προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης.

 

 

                                                                                    Παναγιώτης Πετράκος

                                                                                Δημότης Ροβιών Ευβοίας


  




 






Δεν υπάρχουν σχόλια: